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XV Encontro de CTDI

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Ana Terra

Professora Auxiliar do Departamento de Filosofia, Comunicação e Informação

Elisa Cerveira

Professora Auxiliar da Faculdade de Letras da Universidade do Porto

Josefa Gallego

Profesora Titular en el Grado de Información y Documentación de la Universidad de León

Milena Carvalho

Professora Adjunta na Lic. Ciências e Tecnologias da Documentação e Informação e no Mestrado em Informação Empresarial do ISCAP - P. Porto

Rasa Pocevičienė

Associate Professor of Department of Management and Communication in Šiauliai State University of Applies Sciences

Tania Todorova

Professor at the University of Library Studies and Information Technologies

Resumos do XV Encontro de CTDI

Os cursos de formação em Ciência da Informação, nomeadamente os do 1º e 2º ciclos, deverão promover uma formação sólida de base que permita aos estudantes selecionar diferentes “especialidades” quando procuram colocação no mercado de trabalho.

Sendo a Ciência da Informação uma área transdisciplinar, é importante que nos primeiros anos de formação sejam introduzidas matérias fundamentais que vão constituir um esteio para a melhor apreensão de temáticas mais complexas, específicas de Ciência da Informação, a estudar nos anos seguintes. Matérias como, por exemplo, Lógica, fundamentos de Gestão, pensamento computacional, Linguística, noções fundamentais de Direito, História da Administração Pública ou sistemas computacionais e de comunicação, serão importantes alicerces para unidades curriculares que introduzem os estudantes nos processos, técnicas e modelos para a organização e gestão da informação, a recuperação da informação, a gestão de serviços, a preservação da informação ou os princípios e tecnologias usados na construção de repositórios digitais. Só uma formação consistente poderá dar ao estudante de CI a capacidade de escolher o caminho profissional que mais se adapta ao seu perfil e dar resposta a um mercado que oferece um conjunto diferenciado de oportunidades.

As saídas profissionais ditas “tradicionais”, em bibliotecas e arquivos da administração pública, apesar de escassas, continuam a ser uma opção, embora com novos desafios impostos pelas transformações tecnológicas. Em contrapartida, no mercado empresarial a oferta tem aumentado substancialmente nos últimos anos com acesso a funções diferenciadas, como analista de dados, gestor de projetos, responsável pela segurança da informação, gestor da qualidade, gestor de risco, etc.

Verifica-se que as competências tecnológicas adquiridas durante o período de formação são fundamentais para a adaptação a um mercado muito competitivo e a um mundo em constante transformação mas, também, as competências para desenvolver trabalho colaborativo, inovador e consciente da importância da ética no processo info-comunicacional.

El proceso de adaptación al espacio europeo de las titulaciones universitarias se inició en España a partir del curso 2008-2009. Las universidades españolas trabajaron en la adaptación al nuevo modelo de enseñanza propugnado por el EEES, redactando un documento, el Libro Blanco del Título de Grado en Información y Documentación (2004) que establece el perfil profesional que debe tener la titulación cuyo objetivo básico es “formar profesionales capaces de seleccionar, gestionar, organizar y preservar la documentación y la información para que pueda ser utilizada por terceros independientemente del lugar donde este depositada, de su formato y de su soporte”. Este primer nivel de formación corresponde a un profesional generalista.

La formación en competencias tiene como objetivo la capacitación del alumno para el ejercicio profesional y su inserción en el mercado laboral. Este nuevo sistema se asienta en el compromiso de los estudios universitarios con la empleabilidad de los egresados y la orientación hacia la visión competencial de las titulaciones como vía para garantizar la adquisición del saber y del saber hacer necesarios para el mercado de trabajo. Las competencias profesionales y la empleabilidad son el principal motor de cambio hacia el nuevo sistema.
La universidad, por tanto, debe asumir la responsabilidad de capacitar a los estudiantes a través de los diferentes planes de estudios de grados, para que estos puedan desarrollar efectivamente una actividad profesional que les permita integrarse en el mercado de trabajo.
El perfil formativo del Grado en Información y Documentación ha de estar en consonancia con el perfil profesional de sus egresados. Los nuevos planes de estudios deben servir para que los estudiantes adquieran las competencias necesarias que faciliten su empleabilidad. Durante los últimos años el perfil del profesional de la información ha experimentado numerosos cambios tanto en su denominación como en la variedad de perfiles profesionales que pueden ejercer los egresados del ámbito de la información y la documentación. Esta situación debe hacernos reflexionar sobre cómo podemos adaptar los programas de formación existentes a las nuevas corrientes profesionales, ya que estamos en competencia con otras titulaciones, y por ello, es necesario trabajar con estrategias de visibilidad de la profesión que consoliden el reconocimiento público de las competencias en Información y Documentación.

Information Management skills such as knowledge about content management, ability to analyze and synthesize information, analytical ability to combine and organize complex information, problem-solving ability and etc. are very important not only in permanently changing world, labor market as well as preparing to active participation in them. The ever-increasing amount of information, the emergence of new channels for its transmission, and the increasing opportunities for the creation and dissemination of information (especially in the online space) pose challenges not only in quantitative terms. Even more important is the selection of information, the development of its criteria, the assessment of the quality of information, the creative application of the information in solving various problems, and so on.
Those skills are no less important for every learner, especially self-directed learners. Self-directed learning is learning where every learner is 1) aware of his/her learning needs and takes the initiative to meet them, 2) sets his/her own learning goals, 3) plan his/her own learning, 4) develops or selects learning methods, strategies, learning environments that suit his / her learning style, 5) is able to self-assess his / her achievements (learning outcomes) and progress. And it’s obvious that information management skills are more and more important. This idea was confirmed by research we did this year trying to identify the factors most important in online studies that took place during the second lockdown because of COVID. Research has shown that students with self-directed learning abilities who are able to manage information constructively (especially about themselves as a learner) are more likely than not to have succeeded or failed in distance learning.

The problematics in respect of copyright literacy of specialists from information and cultural sector is a complex and
significant – committed to the primary mission of libraries and cultural institutions as the most democratic places for
access to information, knowledge, education, and culture for all citizens. Copyright specialization of professionals is
required in response to the current and proposed amendments to national and international law and the specifics of
working with new information carriers and new media, digital libraries, cloud structures, online education platforms,
streaming services, the possibilities for creating personal digital content, etc. Surveys and analyses of the existing
level of information and copyright literacy of professionals that have been made – show unsatisfactory results and
reveal a serious problem that is neglected.

Conclusions and achievements from research activities underlined the
need of targeted training and continuing qualification of specialists in respect of these matters, in order to achieve
the required copyright literacy for professional conduct in the conditions of global information environment [1, 2].

Complex solutions must be applied by means of partnership between academic education on LIS, archival studies
and cultural heritage science, professional associations and the collegium of library professionals. Copyright
literacy becomes increasingly important for specialists from libraries and information and cultural institutions, since
the management of copyright-related challenges has a key role in shaping the future of the profession. Information
specialists should orient themselves to specializations and careers as copyright institutional advisors and trainers.

References:
[1] Todorova, Tania et al. “A Multinational Study on Copyright Literacy Competencies of LIS Professionals”, in
Kurbanoğlu, S. et al. (eds.) Information Literacy : Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century : 2nd
European Conference on Information Literacy (ECIL): Revised Selected Papers, ECIL, Dubrovnik, 2014, CCIS, Vol.
492, Springer-Verlag, Heidelberg, pp. 138-148.
[2] Todorova, T. et al. Information Professionals and Copyright Literacy: A Multinational Study, Library Management
Journal, Special Issue ‘Future Roles of Librarians’, August 2017, Vol. 38, No 6/7, pp. 323-344.

XV Encontro de CTDI

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